Klantverhaal: vegen én blad zuigen met de Polaris Sportsman 570

style-element-bottom

Polaris verkocht wereldwijd al meer dan 1,6 miljoen exemplaren van de Sportsman 570-quad. Eén daarvan is in gebruik Landal Landgoed De Hellendoornse Berg. Op dit vakantiepark zetten ze deze 570cc-krachtpatser in voor vegen, blad zuigen en terrein-, bos- en boomonderhoud. Onze klant Bert Averesch vertelt over zijn ervaring met de Sportsman 570.

Een quadman in hart en nieren

Bert Averesch vertelt meteen na mijn ontvangst op dit vakantiepark dat hij een quadman in hart en nieren is. En dat doet hij met een heerlijke lichte Twentse tongval. Zijn taak bestaat, net als die van drie collega's, uit het complete terreinonderhoud op het park. Averesch doet dit inmiddels vier jaar. Eerder was hij monteur van motorvoertuigen, zoals auto's, vrachtauto's, motoren en quads. Er staat een quad in zijn privégarage en hij nam jarenlang deel aan quadwedstrijden. Zijn hobby en vaardigheden kwamen dus goed van pas bij zijn nieuwe werkgever als chef werkplaats: 'Ik wilde meer buiten werken en dat lukt hier goed', vertelt hij. 'Toen er een nieuw voertuig voor het terreinonderhoud nodig was, werd dat op mijn advies een quad.'

'Ik wilde een quad van een A-merk'
Averesch: 'Ik wilde een quad van een A-merk. Dan spreek je over Yamaha, Suzuki, Can-am, Honda, Kawasaki en Polaris.' De verwoede quadrijder had voor het vakantiepark een voorkeur voor het laatstgenoemde merk. De Polaris Sportsman 700 vond hij een tikkeltje te zwaar en te krachtig voor gebruik op het park. 'We hebben hier aan de Sportsman 570 meer dan genoeg. Deze schakelbare 4wd-quad met een 570 cc, eencilinder-viertaktbenzinemotor is uitermate geschikt om onze eenassige aanhanger over het terrein te trekken. Ik noem hem onmundig stark: sterk genoeg om complete stammen uit het bos te slepen. In combinatie met de aanhanger gebruiken we deze quad voor het transport van hout en stobben, maar ook voor de takken die bij het bosonderhoud vrijkomen. Een volle aanhanger met takken legen we dan in een container voor de afvoer.'

Soepel en prettig
Quadwinkel in Barneveld leverde de Polaris-quad aan het Landal-park. 'Ze brachten vrij snel een offerte uit, die ons aansprak', herinnert Averesch zich. 'En verder reageren ze altijd heel soepel en prettig als je contact hebt. Ze kwamen de bestelde quad met bladzuig-unit en veegborstel in één keer zelf afleveren. Voor een onderhoudsbeurt van deze machine bestel ik bij Quadwinkel een zogenoemd onderhoudssetje. Ook dat sturen ze vlot op. Het bestaat uit nieuwe bougies, motor- en cardanolie, een lucht- en oliefilter, pakkingen en wat klein materiaal. Uiteraard ga ik daar zelf mee aan de slag. Privé beschik ik over een ultrasoon reiniger, waarmee ik de carburateur inwendig schoon kan maken. Verder doe ik het onderhoud van onze andere voertuigen, zoals een Opel Combo en golfkarren, van de zitmaaier en van het handgereedschap.'

Bladruimen en vuil opruimen met de Quad

Bladruimen
Een collega van Averesch, Roy, is ondertussen aan het blad ruimen op de grasvelden van het beboste terrein. Het gevallen blad heeft hij op rillen geblazen; die zuigt hij nu op met een miniatuur-bladzuiginstallatie. Via de circa 20 cm brede zuigmond verdwijnt het blad door een 5 meter lange flexibele buis naar de zuighakselaar. Deze is gemonteerd op de dissel van een aanhanger met huif, die aan de quad gekoppeld is. De gele hakselaar, aangedreven door een Honda 250cc-viertaktbenzinemotor, heeft er duidelijk zin in. Hij hakselt en verkleint het aangezogen blad en blaast dit in de gesloten aanhanger, waar ruimte is voor circa 1,5 kuub. Op de hakselaar staat te lezen dat ook deze door Quadwinkel is geleverd.

Vuil opruimen
Deze miniatuur-bladzuigwagen, waarmee je ook andere rommel kunt opruimen, zoals het snoeimateriaal van de vele heggen, kan gemakkelijk worden aan- en afgekoppeld. Datzelfde geldt voor de circa 120 cm brede aangedreven rolveger, die voor op de quad gemonteerd kan worden. Ook daar zien we een soortgelijke Honda-viertaktmotor voor de aandrijving. Op dit Landal Landgoed wordt met regelmaat gebruikgemaakt van deze veegborstel, bijvoorbeeld om het parkeerterrein en de klinkerbestrating schoon te houden. Het regelmatig vegen van de klinkers is belangrijk om deze oppervlakken onkruidvrij te houden. Chemie is op het park taboe. En, zoals we eerder in dit vakblad schreven, goede mechanische onkruidbestrijding staat of valt met het vroegtijdig en regelmatig verwijderen van organische stof. Om het opgeveegde vuil te ruimen, wordt op het park eveneens gebruikgemaakt van deze kleine bladzuiginstallatie achter de Polaris-quad.

Stuurbekrachtiging
Uiteraard ziet die quad er stoer uit. Deze Sportsman 570 staat op 25"-CST-banden; dat zijn goede bande voor allround gebruik. De vereiste druk van de banden is 0,5 bar; dat zorgt voor een breed loopvlak en geeft grip. 'Pomp ze nooit verder op', waarschuwt Averesch. 'Bij een te hard opgepompte band slijt het loopvlak midden op de band onnodig. Zeker als je ermee op verharding rijdt.' Voor het stuur zit een kleine bergruimte. Op deze quad is achterop geen koffer gemonteerd, aangezien de noodzaak daartoe ontbreekt. Het is starten en lopen bij zo'n machine. Averesch laat me voelen dat na het omdraaien van de contactsleutel ook de elektrisch aangestuurde stuurbekrachtiging in werking treedt. Zonder deze voorziening zou sturen op het terrein hard werken betekenen!

De Sportsman 570 L7e heeft een inschakelbaar achterdifferentieel en een zelfsperrend voordifferentieel

Deze krachtige benzinemotor is gekoppeld aan een automatische transmissie met hoge en lage gearing vooruit. De Sportsman 570, model L7e, heeft een inschakelbaar achterdifferentieel en een zelfsperrend voordifferentieel. En met een trekkracht van maar liefst 830 kg is dit een echt trekpaard. De Polaris Sportsman 570 is leverbaar met landbouwkenteken, als goedgekeurd landbouwvoertuig (T3a of T3b) en met autokenteken (als L7e voertuig). Met landbouwkenteken mag er gebruikgemaakt worden van de openbare weg als trekker. T3b-goedkeuring houdt in dat de Sportsman is begrensd op 60 km/uur; bij L7e-goedkeuring is dat 90 km/uur.

Artikel in Stad + Groen geschreven door Broer de Boer (NWST)

page-tracks